Det værst tænkelige er sket! Ingen forbindelse til omverdenen, men det er der heldigvis råd for!
Inden du går igang med fejlsøgningen, kan du dog med fordel lige tjekke om der er en driftsfejl i dit område. Tjek driftsfejl her.
Er der ikke forbindelse til netværket, er der en række ting, du kan gøre. Først og fremmest er det vigtigt, at du følger den rigtige proces, når du skal fejlsøge på din egen forbindelse. Fejlsøgningen afhænger af, hvilken teknologi du har bredbånd gennem. Vælg hvordan du får bredbånd herunder:
- Jeg har bredbånd igennem DSL (Telefonstikket)
- Jeg har bredbånd igennem Coax (Kabel-TV)
- Jeg har bredbånd igennem TDC Fiber
- Jeg har bredbånd igennem EWII Fiber
- Jeg har bredbånd igennem SE Fiber (Norlys)
- Jeg har bredbånd igennem Eniig Fiber (Norlys)
- Jeg har bredbånd igennem Nord Energi Fibernet
- Jeg har bredbånd igennem Bolignet (Fibernet i Nyborg)
Jeg har bredbånd igennem DSL (Telefonstikket)
Prøv disse tiltag før du kontakter vores kundeservice.
Start fra en ende og hvis ikke det virker, så fortsæt til næste step.
- Tjek at der er strøm til routeren
Hvis der ikke er lys på routeren skal du sikre dig, at routeren er tændt. Der sidder en tænd/sluk knap ved siden af indgangen til strømforsyningen. Du kan også prøve en anden stikkontakt.
Vi anbefaler ligeledes, at du ikke gør brug af en forlængerledning, da det kan have en negativ effekt på forbindelsen. - Tjek at kablingen er korrekt
Du skal sikre dig, at kablingen til udstyret er korrekt. Kablet fra telefonstikket skal gå ind i den grå DSL-port bag på routeren.- Inteno DG200
- Genexis ED500
- Inteno DG200
- Fjern kabel fra WAN porten
Der må ikke sidde noget kabel i den røde WAN-port på routeren. Hvis du ønsker en kablet forbindelse til en enhed, skal du benytte de gule LAN porte.- Inteno DG200
- Genexis ED500
- Inteno DG200
- Genstart routeren
Det lyder måske simpelt, men i mange tilfælde ser vi at en simpel genstart afhjælper problemet. Forsøg derfor at slukke routeren og hold den slukket i minimum 30 sekunder og tænd derefter igen. - Nulstil din router
Du nulstiller din router således:- Sørg for routeren er tændt.
- Find reset-knappen bagpå routeren (se billede) og hold den inde i min. 20 sekunder.
- Inteno DG200 bagside:
- Genexis ED500 bagside:
- TDC 1-ports modem
- Inteno DG200 bagside:
- Vent 15 minutter, mens routeren nulstilles.
- Virker det stadig ikke, så fortsæt til næste step.
- Afprøv alle telefonstik i husstanden
Hvis ikke du har internet, skal du sikre dig, at du har afprøvet alle telefonstik i din ejendom. Telefonstikkene kan være placeret mange forskellige steder, f.eks. på badeværelset, i indbyggede skabe eller bag radiatorer.
Du skal være opmærksom på, at der findes flere typer af telefonstik. Der findes det gammeldages 3-polet vægstik, og så findes der et nyere mulstistik. Multistikket kan til forveksling ligne et almindeligt netværksstik. Det er dog noget mindre, og et normalt netværkskabel kan ikke tilsluttes.
Mulstikstikkene er oftest installeret som en hvid kasse med en mindre blå front. - Frakoble alle kablede forbindelser
Kablede forbindelser af visse enheder kan i nogle tilfælde gå ind og interferere med routeren og resultere i, at der ikke er noget internet.
Hvis du har enheder kablet til routeren, skal du derfor forsøge at fjerne dem, for at se om det er dem, der er årsagen til at forbindelsen ikke virker. - Stadig ikke noget internet?
Hvis du stadig ikke har noget internet, skal du kontakte vores kundeservice og oplyse hvordan lamperne på din router lyser:
- Billede af Inteno DG200 lys-display:
- Billede af Genexis ED500 lys-display:
- TDC 1-ports modem
- Billede af Inteno DG200 lys-display:
Særligt for pair-bonding
Information tilgår.
Jeg har bredbånd igennem Coax (Kabel-TV)
Prøv disse løsninger før du kontakter vores kundeservice.
Start fra en ende og hvis ikke det virker, så fortsæt til næste step.
- Tjek at modemmet er tændt
Hvis der ikke er lys på modemmet, skal du sikre dig at modemmet er tændt. Der sidder en tænd/sluk knap ved siden af indgangen til strømforsyningen.
Du kan også prøve en anden stikkontakt. Vi anbefaler, at du ikke gør brug af en forlængerledning, da det kan have en negativ effekt på forbindelsen. - Tjek om WiFi er tændt
Hvis du kun benytter dig af trådløst netværk/WiFi kan årsagen til manglende net skyldes, at modemmet har slukket for det trådløse netværk. Det sker nogle gange ved en fejl.
Lyser WiFi symbolet på modemmet ikke, kan du slå det til ved at trykke på WiFi knappen i toppen på modemmet. Det tager normalt 3-5 minutter, før det er startet helt op. - Tjek at modemkablet er korrekt sat til
Du skal sikre dig, at modemmet i første omgang kun er koblet til strøm og har kabel tilsluttet på COAX-porten. - Tjek at modemkablet er skruet helt på
Det er vigtigt, at antennestikket er skruet helt fast, da det ellers kan resultere i, at der ikke er noget net. Sørg derfor for at efterspænde kablet. - Sørg for antennefordeleren er tændt
Hvis du benytter dig af en antennefordeler, skal du sørge for, at denne er tændt og tilsluttet korrekt. - Nulstil modemmet
Hvis intet af ovenstående virker, skal du forsøge at nulstille modemmet. Når du nulstiller modemmet, gendanner du dens fabriksindstillinger. Du nulstiller den således:- Sørg for modemmet er tændt.
- Find reset-knappen under modemmet og hold den inde i minimum 20 sekunder.
- Vent 15 minutter, mens modemmet nulstilles.
- Virker det stadig ikke, så fortsæt til næste step.
- Afprøv alle TV-stik i husstanden
Hvis modemmet ikke lyser konstant i de fire nederste lamper, skal du sikre dig, at du har afprøvet samtlige TV-stik i din ejendom. Vægstikkene kan være placeret mange forskellige steder, f.eks. på badeværelset, i indbyggede skabe eller bag radiatorer.
Du skal være opmærksom på, at der findes flere typer af vægstik.
Billede af forskellige vægstik til Kabel-TV
Billede af front og bagside af Sagemcom 3890v3
Jeg har bredbånd igennem TDC Fiber
Prøv disse løsninger før du kontakter vores kundeservice.
Start fra en ende og hvis ikke det virker, så fortsæt til næste step.
- Tjek at der er strøm til routeren
Hvis der ikke er lys på routeren skal du sikre dig, at routeren er tændt. Der sidder en tænd/sluk knap ved siden af indgangen til strømforsyningen. Du kan også prøve en anden stikkontakt.
Vi anbefaler ligeledes, at du ikke gør brug af en forlængerledning, da det kan have en negativ effekt på forbindelsen. - Tjek at kablingen er korrekt
Du skal sikre dig, at kablingen til udstyret er korrekt. Kablet fra mediekonverteren skal gå ind i den røde WAN-port bag på routeren.
- Inteno DG200
- Genexis ED500
- Inteno DG200
- Fjern kabel fra DSL porten
Der må ikke sidde noget kabel i den grå DSL-port på routeren.- Inteno DG200
- Genexis ED500
- Inteno DG200
- Genstart routeren
Det lyder måske simpelt, men i mange tilfælde ser vi at en simpel genstart afhjælper problemet. Forsøg derfor at slukke routeren og hold den slukket i minimum 30 sekunder og tænd derefter igen.
- Nulstil din router
Du nulstiller din router således:- Sørg for routeren er tændt.
- Find reset-knappen bagpå routeren (se billede) og hold den inde i min. 20 sekunder.
- Inteno DG200 bagside:
- Genexis ED500 bagside:
- Mediekonverter fra TDC:
- Inteno DG200 bagside:
- Vent 15 minutter, mens routeren nulstilles.
- Virker det stadig ikke, så fortsæt til næste step.
- Frakoble alle kablede forbindelser
Kablede forbindelser af nogle enheder kan i nogle tilfælde gå ind og interferere med routeren og resultere i, at der ikke er noget internet.
Hvis du har nogle enheder, der er kablet til routeren, skal du forsøge at fjerne dem, for at se om det er dem, der er årsagen til at forbindelsen ikke virker. - Stadig ikke noget internet?
Hvis du stadig ikke har noget internet, skal du kontakte vores kundeservice og oplyse hvordan lamperne på din router lyser:
- Billede af Inteno DG200 lys-display:
- Billede af Genexis ED500 lys-display:
- Billede af Inteno DG200 lys-display:
Jeg har bredbånd igennem EWII Fiber
Information tilgår snarest muligt. Har du behov for hjælp, kontakt da Kviknet's Kundeservice.
Jeg har bredbånd igennem SE Fiber (Norlys)
Information tilgår snarest muligt. Har du behov for hjælp, kontakt da Kviknet's Kundeservice.
Jeg har bredbånd igennem Eniig Fiber (Norlys)
Information tilgår snarest muligt. Har du behov for hjælp, kontakt da Kviknet's Kundeservice.
Jeg har bredbånd igennem Nord Energi Fibernet
Information tilgår snarest muligt. Har du behov for hjælp, kontakt da Kviknet's Kundeservice.
Jeg har bredbånd igennem Bolignet (Fibernet i Nyborg)
Information tilgår snarest muligt. Har du behov for hjælp, kontakt da Kviknet's Kundeservice.